Blog naukowy z Warszawy. Zdobądź wiedzę z języków obcych, nauki śpiewu...

ETAPY W PROCESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

ETAP 1: PRZYJMIJ ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Przyjęcie odpowiedzialności oznacza, że traktujesz problem poważnie i dasz z siebie wiele, żeby go rozwiązać. To, że zignorujesz problem nie oznacza wcale, że uwolnisz się od niego. Problemy, jak długi, mają tendencję, żeby narastać. Przyjęcie odpowiedzialności za problem jest bardzo ważnym pierwszym krokiem w procesie rozwiązywania go, gdyż angażujesz się. Uczeń, który twierdzi, że nie lubi historii (lub innego przedmiotu) dlatego np., że nauczyciel nieciekawie prowadzi lekcje, nie bierze odpowiedzialności za swoje wykształcenie i nie wykorzystuje szkoły jako doskonałego poligonu do nabywania umiejętności uczenia się. A uczenie się przecież to nie tylko podręczniki, nauczyciele, wykładowcy. To każda sytuacja życiowa, w której się znajdziemy. W ten sposób w szkole życia jesteśmy wiecznymi uczniami, jeśli oczywiście przyjmiemy za siebie i za swoje życie odpowiedzialność.

ETAP 2: ZBADAJ PROBLEM. Musisz sprecyzować, czego twój problem dotyczy. Często będziesz zaskoczony, jak mało wiesz na temat problemu. Informacje związane z nim mogą pochodzić od przyjaciół (czasami też od wrogów), ekspertów, książek. Ich źródłem będzie też twoje doświadczenie. Żeby lepiej widzieć problem, możesz go rozbić na części i zobaczyć, jak one się mają do całości. Możesz porównać ten problem z podobnymi, oceniając, w czym jest on do nich podobny, a w czym się różni. Możesz też dowiedzieć się, jak inni ludzie postąpili w podobnych sytuacjach. Ponadto zadawaj pytania związane z problemem, aby uzyskać więcej informacji na jego temat. Uwaga! Nie próbuj na tym etapie rozwiązać problemu. Znasz zapewne powiedzenie „kto drogi skraca…”. Na tym etapie ogranicz się tylko do zebrania informacji, analizy i zadawania pytań.

ETAP 3: ZDEFINIUJ PROBLEM. Ten etap toruje drogę pozostałym. Definiując problem, wyciągamy go na światło dzienne. Przyznajemy, że on istnieje. To już jest dużo. Na dodatek należy sobie uświadomić, że jasno zdefiniowany problem, to jakby już w połowie rozwiązany. Jasne zdefiniowanie oznacza uświadomienie sobie tego, co chcesz osiągnąć i tego, co masz. Rozwiązanie go sprowadza się do zapełnienia luki pomiędzy tymi dwoma stanami. Rozpocznij od tego, co masz. Powiedz sobie bez ogródek prawdę o aktualnej sytuacji w twoim szkolnym życiu. Zapisz szczegóły. Na pełne określenie problemu złoży się kilka czynników:

– twoja wstępna koncepcja problemu (to, jak go widzisz),

– prawda na jego temat w świetle dotychczasowych informacji,

– bieżące rozumienie problemu,

– intencje, cele, które chcesz osiągnąć,

– oczekiwania,

– nazwa dla problemu.

ETAPY W PROCESIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW CZ. II

ETAP 4: SZUKAJ SPOSOBÓW ROZWIĄZANIA PROBLEMU. Po zdefiniowaniu problemu czas na poszukiwanie sposobu jego rozwiązania. Nie lekceważ żadnego pomysłu, który ci przyjdzie do głowy. Unikaj kurczowego trzymania się twoich ulubionych rozwiązań i zmieniania celów, aby dopasować je do pomysłów. Istotne jest również, żebyś nie preferował rozwiązań, które prowadzą do szybkiego uporania się z problemem. Kuracja wstrząsowa jest ryzykowna i w medycynie rzadko bywa stosowana. To o czymś świadczy.

Dziwna może się wydawać idea zapomnienia na pewien czas o problemie (na dzień lub dwa), ale często bywa skuteczna. Nieraz będziesz zaskoczony, gdy rozwiązanie problemu przyjdzie ci do głowy podczas kąpieli, spaceru czy snu. Stanie się to za sprawą mocy twojej podświadomości, która tworzy rozwiązania, choć nie zdajesz sobie z tego sprawy. Przydatne techniki:

Burza mózgów. Technika stosowana głównie w małych grupach, ale przydatna również w przypadku pojedynczej osoby, polegająca na szybkim zapisywaniu pomysłów. Należy przy tym przestrzegać pewnych zasad:

– powstrzymywać się przed krytykowaniem i analizowaniem jakiegokolwiek pomysłu,

– być „na luzie”, aby umysł mógł wędrować we wszystkich kierunkach,

– nie oczekiwać na pojawienie się nowego pomysłu,

– nastawić się na ilość, a nie na jakość.

Stosowanie czasowników manipulacyjnych. Stosuj czasowniki, które zmieniają perspektywę, z jakiej oglądasz problem, np. powiększyć, zmniejszyć, zamienić, odwrócić, połączyć, oddzielić, pogrubić, pocienić itp. Doszukiwanie się analogii. Porównuj swój problem z podobnymi i wybierz rozwiązanie przez analogię do wcześniej zastosowanych.

ETAP 5: WYBIERZ PLAN DZIAŁANIA. Spośród zgromadzonych pomysłów masz wybrać jeden, który zamienisz w działanie. Często trudno stwierdzić, które rozwiązanie jest najlepsze, lecz zapewne pamiętasz (rozdział „Denerwowanie się”), że lepsza jakakolwiek decyzja (w tym przypadku wybór pomysłu) niż długie zwlekanie z jej podjęciem. Dość skuteczną metodą wyboru jest kolejne eliminowanie pomysłów i pozostawienie kilku równorzędnych, spośród których wybierzesz.

ETAP 6: WYKONAJ PLAN. Jeśli już zdecydowałeś, że chcesz rozwiązać problem, to nie zwlekaj. Przystąp natychmiast do działania.

– 1. Opracuj harmonogram dla realizacji problemu (zadania).

– 2. Rozbij duże problemy (zadania) na mniejsze. Traktuj każdy z nich jako ważny cel i nie lekceważ go. Nie zapomnij określić czasu koniecznego do wykonania tych mniejszych zadań.

– 3. Traktuj cały proces wcielania pomysłu w życie jako eksperyment. Zastosowanie pomysłu nie zawsze musi się zakończyć sukcesem. Eksperymentowanie jest procesem, w czasie którego zdobywasz doświadczenie. Dzięki zastosowaniu pomysłów zyskujesz możliwość sprawdzenia ich, a to ważny element każdego procesu uczenia się, nie tylko w szkole, ale i w życiu.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.